Попаднах на интереснастатия с класация на книгите, за които британците лъжат най-много, че са прочели. Подредбата е следната:

1. „1984″ от Джордж Оруел (42%)
2. „Война и мир” от Лев Толстой (31 %)
3. „Одисей” от Джеймс Джойс (25 %)
4. Библията (24 %)
5. „Мадам Бовари” от Густав Флобер (16 %)
6. „Кратка история на времето” от Стивън Хокинг (15 %)
7. „Среднощни деца” от Салман Рушди (14 %)
8. „По следите на изгубеното време” от Марсел Пруст (9 %)
9. „Баща ми и аз” от Барак Обама (6 %)
10. „Егоистичният ген” от Ричард Доукинс (6 %)

Обяснението за лъжите според авторите е, че целта е да бъдат впечатлени събеседниците. Опитът да показваш повече от това, което всъщност знаеш, е кодиран в гените ни по подразбиране и си мисля, че малко хора успяват да се откъснат от подобни практики. Използването на образованието, културата като средство да покажеш колко си „културен“ може и да има ефект върху невежите, но върху хората, които не се интересуват от хвалбите – не.

Хората като тези, които са отговорили, че лъжат, правят голямата грешка да смятат, че впечатлението у другите може да се постигне, като покажеш колко много знаят. Наистина – задълбочи ли се разговорът, истината излиза наяве.

Всичко това ми напомни на класациите с любими книги, появили се преди време из блог пространството като отговор на тази от „Голямото четене“. Ето, примерно аз не включих повече книги на Агата Кристи, въпреки че ми е любима авторка. Нали тези книжки са популярни като настолни четива за губене на време и общоприетото мнение е, че са писани по една и съща схема (което всъщност не го отричам изцяло). Не че останалите не са ми любими, разбира се. Но както и да е, самокритиката няма смисъл, обикновено не е интересна за останалите читатели и се превръща в нещо от сорта на „Мило дневниче,…“

Пренесена на българска територия, класацията с лъжите ще изглежда по съвсем различен начин. Вземем ли предвид резултатите от „Голямото четене“, твърде вероятно е да попадат български книги от по-известни автори, може би нещо на Стайнбек, също бих добавила и руски автори.

А аз за какво ли бих излъгала? Хм, предполагам по-скоро няма да кажа, че не съм чела въпросната книга. 🙂

А вие? 🙂

